Thursday 28 March 2013

Gula-gula Najib yang BANGANG dan ulasan BANGANG Hamid Albar



Semalam MalaysianInsider melaporkan:
“Apa yang saya janjikan? Saya berjanji permit teksi individu. Walaupun banyak syarikat memberi pekerjaan, namun ada yang mengeksploitasinya.

“Ini satu lagi janji ditepati kerajaan,” kata Najib kepada 5,000 pemandu teksi dalam satu majlis di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini. - TMI.      
ePaper Harakah. Harakah cetak versi digital untuk langganan.
Homestay Tempayan Hijau Penginapan budget di Parit Buntar
MalaysianInsider juga melaporkan:
Pengumuman itu dibuat sebagai sebahagian daripada usaha pentadbirannya untuk meraih sokongan 700,000 pengundi daripada kelompok pemandu teksi diseluruh negara yang marah dengan kelewatan pembaharuan dalam industri tersebut. - Ibid.
Memang tak heran la kalau Najib terpaksa jugak bagi permit individu macam yang Pakatan Rakyat janjikan pasainya 700,000 pengundi bukannya jumlah yang sikit.

Cuma yang bangangnya bila permit individu tu akan dibagi bersebab dan sebabnya nampak tak berapa nak cerdik atau mungkin lebih sesuai dipanggil sebab BANGANG.

Malaysiakini melaporkan:
Seramai 1,000 penerima lesen teksi individu akan menerima geran bernilai RM5,000 tiap seorang bagi pembelian Proton Exora, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.
Beliau berkata semua pemandu teksi yang menerima lesen individu itu wajib membeli kenderaan jenis MPV itu untuk digunakan sebagai teksi. - Mkini.
Pasai apa pulak nak kena bagi syarat tu. Dah tentu-tentu syarat tu akan buat segolongan pemandu teksi tak puas hati terutama depa yang dah ada teksi sendiri ataupun pemandu teksi yang dah ada pilihan jenis kereta sendiri yang depa fikir lebih sesuai terutama sekali dengan kewangan yang depa ada.

Elok-elok dah pemandu teksi nak seronok terus terbantut. Pasai tu la aku kata syarat BANGANG.

Kalau ada tujuan lain pun sampai nak bagi syarat pun, tunggu la lepas habih PRU13 baru diumum dan dikuatkuasakan.

Selain dari kebangangan najib, bekas menteri yang jadi pengerusi SPAD pun tak kurang BANGANGnya.

Malaysiakini melaporkan
Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Syed Hamid Albar berkata rancangan Pakatan Rakyat untuk mengeluarkan permit teksi secara terus kepada pemandu dan tidak melalui orang tengah tidak boleh dilaksanakan. - Mkini.
Tak boleh dilaksanakan tu pasai:
Katanya, Pakatan mahu menghapuskan syarikat namun perkara itu tidak dapat dilakukan dalam sistem ekonomi sedia ada.

“Syarikat itu berhak untuk mengambil tindakan (undang-undang) ke atas mereka jika mereka mahu menghapuskan (syarikat teksi),” katanya dalam satu sidang media sambil memegang salinan manifesto tersebut. - Ibid.
Bangangnya Hamid Albar walaupun niat dia nek memperlekeh janji Pakatan Rakuat tapidia tak sedar yang dia sebenarnya mendedahkan betapa BANGANGnya kerajaan Umno BN masa bagi kontrak permit kepada pengusaha, apa sangkut paut pulak dengan sistem ekonomi sediada.

Ataupun mungkin lebih tepat kalau kita kata pemimpin-pemimpin Umno ni memang CELAKA, buat perjanjian yang buat kot mana pun akan menguntungkan syarikat teksi yang tentu punya kroni depa.

Apa pun, aku penuh yakin, Pakatan Rakyat maklum pasai ni dan aku yakin depa ada cara untuk mansuhkan permit teksi kepada syarikat dan diserahkan permit individu.

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Followers